Sinds corona bekijken veel werknemers hun job met andere ogen. Boeit hun werk hen nog wel? Kunnen ze zich voldoende ontwikkelen? Soms willen ze hun loopbaan een andere richting uitsturen. Terwijl sommigen blij zijn dat ze weer naar kantoor kunnen, zitten anderen met vragen.
Meer dan een jaar na het begin van de pandemie zitten we nog steeds in een gezondheidscrisis. De meeste Belgische werknemers hebben in deze periode noodgedwongen van thuis uit gewerkt. Iedereen reageert op zijn of haar manier op zo’n drastische ingreep in de werkprocessen en gewoonten. Sommige van je medewerkers willen ongetwijfeld zo snel mogelijk naar kantoor terug, andere twijfelen: zou een nieuwe functie of zelfs nieuwe werkgever niet beter zijn? Hoe ga je daarmee om? En hoe behoud je waardevolle medewerkers?
Werknemers die met vragen zitten, willen niet terug naar de wereld van vóór corona. Doen alsof er niets gebeurd is, zou dus een grote fout zijn. Lees: iedereen opnieuw dezelfde taken en verantwoordelijkheden toekennen en dezelfde managementstijl hanteren. Kleine aanpassingen maken soms een groot verschil. Goed communiceren blijft de hoofdzaak. Organiseer bijvoorbeeld “terug-naar-kantoor” bijeenkomsten. Of peil naar de behoeften en verwachtingen van je medewerkers tijdens informele individuele gesprekken, in alle vertrouwen. Willen ze blijven telewerken? Kiezen ze voor deeltijds werk (4/5e bijvoorbeeld)? Wat vinden ze van de arbeidsorganisatie, hun werkrooster, hun loopbaanontwikkeling?
Tijdens de lockdown hebben we bijna allemaal vroeg of laat een beetje afstand genomen, met vragen zoals: hoever sta ik in mijn loopbaan? Wat motiveert mij? Wat maakt mijn werk zinvol voor mij? Vooruitgang willen boeken in je leven en dus ook in je loopbaan is een normale menselijke reactie. Sommige van je medewerkers kijken uit naar een andere functie, in je bedrijf of ergens anders. Teken daarom een duidelijk loopbaantraject voor hen uit, met een waaier aan interne functies die overeenstemmen met hun kennis, ervaring en voorkeuren. Misschien verschaft een competentieaudit je een beter inzicht in de kennis en knowhow van je teams? Of is het tijd om je teams te herstructureren, zodat ze beter inspelen op de wensen van je medewerkers?
Verzet je niet tegen de behoefte aan verandering van je werknemers, maar begeleid ze. Je beste talenten een nieuwe functie in je eigen bedrijf laten innemen, bijvoorbeeld in een andere afdeling, is toch beter dan ze te zien vertrekken? Een tevreden werknemer zal ook met plezier de hand-over en onboarding van de nieuwe medewerker voor zijn of haar rekening nemen. Natuurlijk moet je dan wel nog een geschikte vervanger zien aan te werven … Heb je daar geen tijd of energie voor? Actiris helpt je graag om nieuwe medewerkers te vinden, met experts die gespecialiseerd zijn in jouw sector. Laat de ideale kandidaat niet ontsnappen!
Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!