Dit jaar zal het 5 jaar geleden zijn dat Erik Schroeven aantrad als Algemeen Directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK - Beluned). Met zijn achtergrond in Bedrijfspsychologie en Business Administration, en ervaring bij bedrijven zoals Seagrams  en Champagne Laurent-Perrier, bracht hij een schat aan kennis mee naar de NKVK. Zijn eerdere functies, waaronder Commercieel- Marketing  Directeur bij Voka Vlaams-Brabant, en zijn ervaring als ondernemer in de textielsector, versterkten zijn profiel als verbinder tussen Belgische en Nederlandse ondernemers.

Tijdens deze afgelopen vijfjaar heeft Schroeven zich ingezet om de samenwerking tussen Belgische en Nederlandse bedrijven te bevorderen. Hij benadrukte het belang van het combineren van de Belgische en Nederlandse mentaliteit om zakelijke kansen te optimaliseren. Onder zijn leiding heeft de NKVK haar rol als netwerkorganisatie versterkt, door kennisoverdracht, netwerken en individuele begeleiding aan te bieden aan ondernemers die grensoverschrijdend willen opereren in de Benelux.

Schroeven’s aanpak kenmerkte zich door het centraal stellen van menselijke relaties en het creëren van vertrouwen tussen ondernemers uit beide landen. Zijn drietaligheid en uitgebreide internationale netwerk hebben bijgedragen aan het succes van de NKVK in het faciliteren van zakelijke relaties tussen België, Nederland en Luxemburg.

Een bilaterale Kamer van Koophandel beperkt zich niet tot bevoorrechte contacten: ze kent ook de markten, mogelijkheden en specifieke kenmerken van de landen die zij bestrijkt. Schroeven schetst enkele Belgisch-Nederlandse bijzonderheden. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) is een van de 38 bilaterale Kamers van Koophandel in België. Ze werd in 1902 opgericht en behoort daarom tot de oudste ter wereld (en werd recent opnieuw officieeel ge-heracrediteerd, 2025-2027) .

Haar taak bestaat er voornamelijk in Nederlandse bedrijven te helpen die zich in België willen vestigen (en vice versa ) of die hier al gevestigd zijn. De Kamer telt momenteel zo’n 180 leden, met een meerderheid van Nederlandse bedrijven die in België of Luxemburg aanwezig zijn. De overigen ( wel in stijgende lijn)  zijn Belgische bedrijven met belangen in Nederland: zij doen een beroep op Beluned (de Belgisch-Luxemburgse Kamer van Koophandel voor Nederland), met zetel in Dordrecht, bij Rotterdam. Beide kamers hebben geleidelijk hun belangen gebundeld om bilateraal te worden. Des te meer sinds Erik Schroeven directeur-generaal is geworden. “Ik ben Belg van afkomst, maar de Nederlanders zeggen dat ik een oranje hart heb”, (lacht)

Contacten verdelen

In  2020 aanvaarde Erik Schroeven de functie van algemeen directeur van de NKVK. “Net toen de Covid-crisis uitbrak. Ik zal dat nooit vergeten. Het was echt niet gemakkelijk, omdat de grenzen plotseling dichtklapten.”

“Voor mij is de NKVK een merk, een ‘one stop shop’! Ik stel mijn netwerk ter beschikking, mijn contacten binnen de Benelux (en Frankrijk). Ik zie mezelf als een spelverdeler op een voetbalveld. Mijn rol is niet om het doelpunt te maken, maar om het spel te zien en te weten aan wie ik de bal moet geven. Mijn voldoening is dat mensen scoren dankzij mijn hulp, dat ze hun werk hebben gedaan.”

De mentaliteit kennen

Wat is de troef van de NKVK, een bilaterale kamer van koophandel? “Niet alleen kennen we de mensen en de contacten. Maar ook de mentaliteit en de marktkansen. Elk land heeft zijn eigen cultuur en mentaliteit. Hiermee moet je rekening houden om de eigen visie en marktstrategie aan te passen. ”Door de nabijheid hebben de Nederlanders de indruk dat de Belgische markt gemakkelijk toegankelijk is. Maar ze moeten beseffen dat ze de NKVK nodig hebben om daar handig voordeel uit te halen. Sommige verschillen kunnen wrevel opwekken. De Nederlander heeft het te vaak over de prijs alleen, terwijl de Belg meer belangstelling toont voor kwaliteit. Typisch Belgisch? Eerst nadenken, terughoudend zijn, vragen om elkaar te leren kennen. Nederlanders stellen zich geen vragen. Ze gaan ervoor en zitten niet op hun vingers te tellen. Ieder moet nochtans rekening houden met de eigenheden van de ander, anders kan de zaak op een sisser aflopen. De Nederlander heeft ook de neiging om zich te snel ongedwongen of vrijpostig te gedragen. Hij heeft minder voeling voor hiërarchie. Zelfs de zakenlunch is anders: voor de Nederlander volstaat een eenvoudig gerecht, de Belg geeft de voorkeur aan een volledig menu om langer te praten.”

Nieuwsbrieven en adviezen van deskundigen

Hoe wordt je lid van de NKVK? “We worden niet gesubsidieerd. U betaalt een jaarlijks lidgeld, van 695  tot 1.500 euro, afhankelijk van de grootte van uw bedrijf. Uiteraard stellen wij ons netwerk ter beschikking, publiceren wij een maandelijkse nieuwsbrief, en kunnen de leden bij ons terecht met een aantal juridische, financiële of fiscale vragen waarop onze deskundigen zullen antwoorden. Die specialisten beheersen de verschillende onderwerpen tot in de puntjes. Zij zijn ook goed op de hoogte van de verschillen en bijzonderheden tussen Nederland, Luxemburg en België, maar ook tussen Brussel, Vlaanderen en Wallonië.” België , Luxemburg en Nederland bieden ongelooflijke voordelen op het vlak van nabijheid, mogelijkheden en flexibiliteit.

Extra informatie nodig? NKVK - De Nederlands Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg is er voor duizenden MKB'ers die (meer) internationaal willen ondernemen. Een goede kennis van de markt, bekend geraken met de wetgeving en het vinden van de juiste partners zijn essentieel. Voor u is een vrijblijvend gesprek met NKVK de eerste stap in de goede richting. Neem vrijblijvend contact via het contactformulier.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids