De wereld van duurzaamheid kan intimiderend lijken, met zijn dubbele materialiteit, zijn complexe bestuur, het verzamelen van gegevens, de verschillende indicatoren en hulpmiddelen en de vereiste opleiding. Het is echter van essentieel belang om de uitdagingen, kansen en implicaties te begrijpen van het implementeren van duurzame strategieën en praktijken in uw bedrijf. Het is niet alleen een kwestie van ethiek of milieubehoud, het is ook een kwestie van financiële prestaties en reputatie.

Verbeterde financiële prestaties en veerkracht

Bedrijven die duurzame praktijken toepassen, kunnen hun financiële prestaties en veerkracht aanzienlijk verbeteren. Deze bedrijven profiteren vaak van lagere bedrijfskosten, wat op lange termijn tot besparingen leidt. Bovendien zijn ze in staat om talent aan te trekken en vast te houden dat voor zinvolle bedrijven wil werken. In 2022 bijvoorbeeld riepen studenten van AgroParisTech op tot het “verlaten” van “destructieve” banen.

Deze ondernemingen kunnen ook een positieve marktpositie innemen, aangezien de consumenten steeds meer bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten en diensten. Met de opkomst van nieuwe Europese (CSRD, CSDDD), nationale en regionale wetgeving is de markt aan het veranderen, waardoor bedrijven gedwongen worden om extra-financiële verslaglegging in te voeren. Het is een kans voor bedrijven die bereid zijn om deze uitdaging aan te gaan om echte concurrentievoordelen te ontwikkelen.

Ten slotte zijn duurzame bedrijven het afgelopen jaar minder getroffen door inflatie, volgens een recent onderzoek van Shifting Production.

Verbetering van reputatie

Door duurzame praktijken toe te passen kunt u ook de reputatie van uw bedrijf verbeteren. Werknemers, klanten en aandeelhouders stellen steeds meer duurzame bedrijven op prijs die hun werk, producten en diensten weer zin geven. De talenten willen werken voor een onderneming die hun waarden deelt en de organisaties moeten zich dienovereenkomstig aanpassen.

Op dezelfde manier zijn klanten en consumenten bereid om meer te betalen voor duurzamere producten en diensten en kiezen bedrijven die maatregelen nemen om het milieu te beschermen. Bovendien zijn aandeelhouders meer geneigd om te investeren in duurzame ondernemingen die zich voorbereiden op nieuwe trends.

Opleiding: een eerste stap op weg naar duurzaamheid

Leren in duurzame praktijken, waar het om gaat en wat de kansen zijn, en leren van best practices is een eerste stap om uw kennis bij te werken. Dat is voor ambitieuze bedrijven en organisaties een must geworden. Deze training zal u in staat stellen om inzicht te krijgen in duurzame uitdagingen en grote leerschema’s, om diepgaande kennis te verwerven van concepten zoals milieu-impact, MVO, circulaire economie, duurzaamheidsdoelstellingen, enzovoort.

Het helpt u ook geïnformeerde keuzes te maken om tijd en efficiëntie te besparen. U kunt de beste praktijken voor uw bedrijf identificeren en effectieve strategieën ontwikkelen die economische prestaties, milieubescherming en sociale betrokkenheid met elkaar combineren.

Tot slot kunt u met een training effectieve strategieën voor uw bedrijf implementeren, waarbij duurzaamheid in uw bedrijfsstrategie wordt geïntegreerd en interne processen worden geoptimaliseerd om de milieueffecten te beperken en uw winstgevendheid te verbeteren.

Blijf een stap voor

Investeren in training is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor uw bedrijf. Als je je niet ontwikkelt, neem je het risico dat je bedrijf in de veranderende wereld wordt achtergelaten. Om de concurrentie voor te blijven, uw financiële prestaties te verbeteren en uw merkimago te verbeteren, is het essentieel dat u getraind bent om snel en effectief de beste impactstrategie te implementeren.

Bronnen:
https://www.lemonde.fr/planete/article/2022/05/11/des-etudiants-d-agroparistech-appellent-a-deserter-des-emplois-destructeurs_6125644_3244.html
https://subscribepage.io/aSfBR9
RSE : ce que les jeunes attendent de l’entreprise | Les Echos Start

Over de auteur

Nicolas Henry is co-founder van Pulsitive.impact en maker van positieve impact

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids