Nederland is de tweede handelspartner van België. Zakendoen tussen beide landen is dus zeer goed mogelijk. Toch zijn er nog een aantal Belgen die falen bij de noorderburen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
Belgen communiceren over het algemeen vager en omfloerster dan Nederlanders. Ook Vlamingen gebruiken hun taal op een veel ‘Latijnsere’ manier. Taal is een schild of een strategisch middel waar je je indien nodig kan achter verschuilen of waarin je voor jezelf de nodige speelruimte kan inbouwen. In Nederland wordt taal veel functioneler gebruikt. Ik zeg dit dus bedoel ik ook dit. Communiceer dus als Belg zo transparant en eenduidig mogelijk, sowieso zal een Nederland heel vaak jouw subtext niet begrijpen.
Nederlanders komen over het algemeen sneller tot een (commerciële) beslissing dan Belgen. Een Nederlander wil vaak ‘snel doorpakken’ waar een Belg alles graag nog even overdenkt en bespreekt met collega’s of oversten. Zorg er dus als Belg voor dat je klaar bent om een deal te sluiten. Het zou spijtig zijn dat je een deal misloopt omdat je de klant niet kan volgen in zijn snelheid.
Nog steeds kom je in België veel bedrijven tegen die geen (goede en mooie) website hebben. Dit is in Nederland je commerciële doodvonnis. Je website is daar echt je visitekaartje. Geen of een verouderde website zorgt voor wantrouwen. Ook gaan Nederlanders al veel verder in het zakelijk gebruik van sociale media. In het algemeen zijn ze meer vertrouwd met het gebruik van llerlei digitale hulpmiddelen. Zorg er dus als Belg voor dat je digitale communicatie voor Nederland op punt staat. Werk indien nodig met een lokale communicatie dienstverlener.
Belgen voelen zich er vaak ongemakkelijk bij zich/hun product al te nadrukkelijk te verkopen; dat wordt door landgenoten namelijk al snel als arrogant aanzien. Nederlanders hebben deze terughoudendheid evenwel niet. Meer nog, Nederlanders verwachten dat je uitdrukkelijk verkoopt. Neem dus geen te afwachtende houding aan maar en lijst vol overtuiging op waarom jouw aanbod het beste is.
In België krijg je met je positie een bepaalde autoriteit mee. Gewoon de titel directeur zorgt ervoor dat anderen je met een zeker respect zullen behandelen en dat je bepaalde privileges zal krijgen. Nederlanders kijken veel minder naar titels. Het is niet omdat je manager bent dat jij een voorkeursbehandeling moet krijgen. Bewijs het maar. Nederland is een land met een zeer platte structuur. De baas wordt steevast met de voornaam aangesproken. Wees dan ook niet beledigd als mensen, ondanks je positie zeer familiair met je omgaan of zelf je beslissingen in twijfel trekken, dat is deel van de cultuur. Toon hun echter dat je gelijk hebt en verdien hun respect.
Belgen communiceren over het algemeen vager en omfloerster dan Nederlanders. Ook Vlamingen gebruiken hun taal op een veel ‘Latijnsere’ manier. Taal is een schild of een strategisch middel waar je je indien nodig kan achter verschuilen of waarin je voor jezelf de nodige speelruimte kan inbouwen. In Nederland wordt taal veel functioneler gebruikt. Ik zeg dit dus bedoel ik ook dit. Communiceer dus als Belg zo transparant en eenduidig mogelijk, sowieso zal een Nederland heel vaak jouw subtext niet begrijpen.
Nederlanders komen over het algemeen sneller tot een (commerciële) beslissing dan Belgen. Een Nederlander wil vaak ‘snel doorpakken’ waar een Belg alles graag nog even overdenkt en bespreekt met collega’s of oversten. Zorg er dus als Belg voor dat je klaar bent om een deal te sluiten. Het zou spijtig zijn dat je een deal misloopt omdat je de klant niet kan volgen in zijn snelheid.
Nog steeds kom je in België veel bedrijven tegen die geen (goede en mooie) website hebben. Dit is in Nederland je commerciële doodvonnis. Je website is daar echt je visitekaartje. Geen of een verouderde website zorgt voor wantrouwen. Ook gaan Nederlanders al veel verder in het zakelijk gebruik van sociale media. In het algemeen zijn ze meer vertrouwd met het gebruik van llerlei digitale hulpmiddelen. Zorg er dus als Belg voor dat je digitale communicatie voor Nederland op punt staat. Werk indien nodig met een lokale communicatie dienstverlener.
Belgen voelen zich er vaak ongemakkelijk bij zich/hun product al te nadrukkelijk te verkopen; dat wordt door landgenoten namelijk al snel als arrogant aanzien. Nederlanders hebben deze terughoudendheid evenwel niet. Meer nog, Nederlanders verwachten dat je uitdrukkelijk verkoopt. Neem dus geen te afwachtende houding aan maar en lijst vol overtuiging op waarom jouw aanbod het beste is.
In België krijg je met je positie een bepaalde autoriteit mee. Gewoon de titel directeur zorgt ervoor dat anderen je met een zeker respect zullen behandelen en dat je bepaalde privileges zal krijgen. Nederlanders kijken veel minder naar titels. Het is niet omdat je manager bent dat jij een voorkeursbehandeling moet krijgen. Bewijs het maar. Nederland is een land met een zeer platte structuur. De baas wordt steevast met de voornaam aangesproken. Wees dan ook niet beledigd als mensen, ondanks je positie zeer familiair met je omgaan of zelf je beslissingen in twijfel trekken, dat is deel van de cultuur. Toon hun echter dat je gelijk hebt en verdien hun respect.
Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!